fbpx

Ивайло Рашев, Hotel Imperial Plovdiv – постоянство и стремеж към постоянно развитие

Малко след официалния старт на 21Careers обявяваме и началото на първата рубрика в платформата. В „По пътя към върха“ ще интервюираме управителите и мениджъри в различни звена на хотелиерския бизнес, които са извървяли дългия и труден път към върха на индустрията. Основната ни цел с пускането на рубриката е да се информират и мотивират всички млади и талантливи хора, които са избрали да се развиват и работят в сферата на туристическата индустрия. Въпросите, на които участниците в „По пътя към върха“ ще отговарят са пряко свързани с професионалния им път, основни качества и стъпки, които са задължителни за следване за постигане на успех, какво дава работата в туризма и други полезни теми.

Hotel Imperial стана част от бранда Radisson Individuals през 2021 година, с което увеличи присъствието на международни хотелски вериги в град Пловдив. Начело на Hotel Imperial е младия и амбициозен Ивайло Рашев, който заема позицията Operations Manager. Ивайло даде изключително мотивиращо и информативно интервю за 21Careers, в което поговорихме за опита, който е натрупал по време на кариерата си, основни стъпки, които всеки начинаещ или опитен хотелиер трябва да следва по пътя към успеха, както и промените, които бизнеса у нас трябва да предприеме, за да стане конкурентен на развитите международни хотелиерски вериги и дестинации.

Привет, Ивайло! Разкани ни малко повече за себе си и професионалния ти път. Кои бяха позициите, през които премина, за да станеш управител на хотел?

Здравейте! Казвам се Ивайло Рашев и вече 19 години се занимавам с гостоприемство. Веднага след завършването на езикова гимназия в родния Пловдив, заминах за Канарските острови, за да уча туризъм. Там започна и опитът ми в хотелите, тъй като трябваше да уча и работя едновременно. Мога да кажа, че съм имал голям късмет с първите ми ръководители и преподаватели, които запалиха в мен още по-голяма любов към професията. Живях 10 години извън България, а образованието си като Food and Beverage Manager завърших в Испания. Работил съм в едни от най – реномираните хотели в кралството, два от които с категория 5 звезди гранд лукс.

За най – интересен смятам опита си в резорта Ritz-Carlton Abama 5*G.L. и конкретно ресторанта с 2 звезди Мишлен на Мартин Берасатеги, който е единствения обект в историята на Канарските острови, някога постигал подобно отличие, а самият Мартин е най – реномираният готвач в Испания с общо 12 звезди. Хотелът разполага с 500 стаи, 12 аутлета и екип от 500 ladies and gentlemen. Опитът ми там мога да сравня с приказка, която пожелавам на всеки занимаващ се професионално с гостоприемство да преживее. Тъй като платформата е за работа в туризма ще разкажа и за подбора на персонал в конкретния хотел. За да бъда част от ресторанта на г-н Берасатеги, трябваше да мина първо през 2 теста, които имат за цел да преценят професионалните ми качества и чертите на характера ми. Следващият етап беше интервю с отдел човешки ресурси. Последвано от интервю с мениджъра на ресторанта, Роберто Кастро, носител на наградата за най-добър мениджър на ресторант на Канарските острови. Срещата с него беше базирана на методът S.T.A.R, който създава максимално добра представа за поведението на кандидата. Последният етап е интервю с генералния мениджър на резорта, като той има последната дума и официализира предложението за работа. Задължителни условия са завършено образование в сферата на туризма и писмени препоръки от последните 3 работодателя.

Ако позволите да дам на читателите един съвет, той е винаги да искат писмени препоръки при напускане на работа. Трябва да спомена и за опита ми във веригата Barceló Hotels & Resorts, за която съм работил в 3 различни държави. Те бяха и първите, които ми дадоха шанс да изляза от отдел „Храни и напитки“ и да се докажа в цялостната организация на хотела. Тук става очевидно и едно от големите предимства на международните вериги, а именно възможността да кандидатстваме, сравнително лесно, за работа в друг град или държава.


Кои според теб са основните стъпки, които трябва да следва един млад човек, за да успее в хотелиерския бизнес?

Мотивация – образование – професионален опит. Това според мен са основите на успешната кариера в нашата индустрия. Но има едно личностно качество, което е по-важно от всички тях заедно. Нещо на което няма да може никой да ни научи. Нарича се Гостоприемство! Това е и любимото ми нарицателно, което най – добре би трябвало да описва бранша ни. Ако не сме любезни, услужливи, емпатични, усмихнати и желаещи да бъдем полезни на околните, трудно ще сме успешни в този бизнес. Всички тези качества трябва да носим от вкъщи, а добрият домакин не може да направи компромис с нито едно от тях.


Ако имаше само няколко изречения на разположение, как би описал работата в хотелската индустрия?

Въпреки извънредното положение, в което живеем, всички знаем, че гостоприемството като индустрия никога няма да изчезне. То е в постоянно развитие и усъвършенстване, за да отговаря на актуалните нужди на хората. Това прави работата в хотелиерството изключително вълнуваща и динамична. Работа в която ни се налага да говорим на различни езици всеки ден, да посрещаме и изпращаме хора от всички континенти, да развиваме креативността си справяйки се с нови предизвикателства и да се забавляваме докато вършим всичко това.


Кое държи буден интереса и мотивацията на работещите в хотелиерския бранш?

Най-голямата мотивация за мен винаги е била доволният гост. Няма нищо, което да компенсира повече за положените усилия от усмивката на лицето на заминаващия си клиент, който е доволен от престоя си и иска да се върне. 


Какво според теб трябва да се промени в хотелския бизнес, за да стане още по-привлекателно място за работа и развитие?

За да направим хотелите по – привлекателно място за работа трябва да вземем пример от държавите с добре развит туризъм. В Испания да речем, предлагат на служителите си много повече дни отпуск в сравнение с други индустрии. На колегите работещи в Тенерифе например, им се полагат 48 дни отпуска в годината, а на тези работещи в Гранада – 52. Ето една мярка, която със сигурност ще увеличи конкуренцията за всяко работно място в хотелиерството. Ако традиционно работим на всички празници, защо да не ползват служителите ни повече почивни дни? Осъзнавам, че тези числа звучат стряскащо и са нереални на този етап, но защо да не започнем с допълнителни 11 дни, колкото са националните празници в България? Все някакви предимства трябва да предложим пред конкурентите ни.

Тринадесета и четиринадесета заплата също биха били решаващ фактор, който ще помогне за привличането на нови служители и задържането на вече работещите такива. Знам, че много от работодателите ще кажат, че това би съсипало фирмите им, но какво им остава в такъв случай? Да гледат как аутсорсинг компаниите им открадват работниците, тъй като предлагат по – лежерна обстановка и повече социални придобивки, за същите или дори по – високи заплати? Или да внасяме служители от държави извън ЕС, което вече много хотели се убедиха, че е временно решение и създава повече грижи, от колкото ползи. На ниво вътрешна организация също имаме поле за развитие. В този случай образец трябва да бъдат международните вериги, като някои от тях традиционно са на топ места в класациите за най – добри работодатели.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email